no-img
انجمن دانشجویان هوش مصنوعی

اينترنت اشياء چيست؟


انجمن دانشجویان هوش مصنوعی
پکیج های آموزشی سایت
اطلاعیه های سایت

ادامه مطلب

ZIP
اينترنت اشياء چيست؟
zip
اسفند ۲۷, ۱۳۹۵

اينترنت اشياء چيست؟


اینترنت اشیاء يا Internet of Things (IoT)، شبکه ای از اشیاء فیزیکی یا چیزهای تعبیه شده با قطعات الکترونیکی، نرم افزار، سنسورها و اتصالات است كه آن­ها مي­ توانند توسط تبادل اطلاعات با تولید کننده، اپراتور و یا دستگاه­های دیگر قادر به ارائه ارزش و خدمات بیشتر باشند. هر چیز به تنهایی توسط سیستم تعبیه شده قادر به شناسایی است و همچنین  می­ تواند با زیر ساخت اینترنت موجود نیز تعامل داشته باشد. اینترنت اشیاء مفهومی محاسباتی است، برای توصیف آینده‌ای که در آن اشیای فیزیکی یکی پس از دیگری به اینترنت وصل می‌شوند و با اشیای دیگر در ارتباط قرار می‌گیرند. مفهوم اینترنت اشیاء، به نظر شبیه داستان‌هایی علمی تخیلی است که در آن یخچال‌ها حرف می‌زنند و خودروها به طور خودکار استارت می‌خورند. اما ارتباط با بستر اینترنت در وسایلی که دائم به یکدیگر متصل هستند، بسیار بیشتر از یک خانه یا خودرو هوشمند بر زندگی ما اثر خواهد گذاشت.

در این تکنولوژی به هر چیز یک شناسه منحصر به فرد و همچنین یک IP  تعلق می­گیرد که بتواند داده­ها را برای پایگاه داده مشخص شده ارسال کند. دنیای امروزی دنیایی است که در آن، داده و اطلاعات حرف اول را می زنند و به نوعی می­توان به آن­ها مفهوم طلای مجازی را اطلاق کرد، اینترنت اشیاء نیز با دانستن این مهم، بر پایه داده شکل گرفته و آن را به تمامی اشیای پیرامون محیط زندگیمان بسط داده است. به طور مثال فرض کنید که یخچال منزل شما دارای این تکنولوژی می باشد (یعنی امکاناتی تعبیه شده دارد که می تواند داده را ذخیره و توسط زیرساخت اینترنت، آن را به پایگاه داده­ای بفرستد که شما قادر به دیدن اطلاعات آن باشید) حال فردی از اعضای خانواده­تان بطری شیر را برداشته و آن را مصرف می­کند. یخچال نیز بعد از گذشت زمان تعیین شده­ای، به تمام شدن شیر پی برده و آن را به شما اطلاع می­ دهد.

طبق تعاریف ارائه شده در ویکی پدیا عبارت اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی­ جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می­کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می­ شوند. مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات بوده و به طور خلاصه فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان و یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه‌های ارتباطی، اعم از اینترنت یا اینترانت، فراهم می‌شود. بستر اینترنت اشیاء بر امواج رادیویی بی‌سیمی قرارداده شده که به دستگاه‌های مختلف این امکان را می­دهند تا از طریق اینترنت با یک‌دیگر به برقراری ارتباط بپردازند. این بستر شامل استانداردهایی مانند وای‌فای، بلوتوث کم‌مصرف، NFC ،RFID  و استانداردهایی مانند ZigBee, Z-Wave و ۶LoWPLAN  است که شاید تاکنون اسم آن‌ها را هم نشنیده باشيد.

 



موضوعات :
اينترنت اشياء

درباره نویسنده

مديريت 40 نوشته در انجمن دانشجویان هوش مصنوعی دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *